poniedziałek, 1 września 2014

Anno Domini 47. Pinot Grigio 2013.

Z warszawskiego sklepu VinoTrio trafiły w moje ręce dwie butelki wina z prośbą o wydanie opinii na ich temat. Jest mi niezmiernie miło, że moja pasja wyrażona wpisami na tym blogu została dostrzeżona i jest nagradzana tego typu niespodziankami. Jest to oczywiście bardzo przyjemne uczucie, choć świadomość, że moje teksty są czytane przez coraz szersze grono nie tylko takich jak ja amatorów, ale i profesjonalistów, bywa też paraliżująca. Z VinoTrio miałem kontakt tylko raz, w dniu otwarcia ich sklepiku przy ulicy Marszałkowskiej. Piszę sklepiku, bo pomieszczenie, w którym zmieszczono półki z winami i wydzielono miejsce na skromne degustacje jest rzeczywiście niewielkie, ale za to bardzo przytulne. Bardzo mi się tam podobało i fakt, że otrzymałem od nich przesyłkę cieszy mnie szczególnie.

Pierwsze z tych win pochodzi z Włoch, z regionu Veneto, wyprodukowane zostało z gron szczepu pinot grigio rosnących w pobliżu Treviso, w winnicach należących do Anno Domini 47. Nazwa producenta nawiązuje do roku ukończenia drogi budowanej na polecenie cesarza rzymskiego Klaudiusza, czego dokonano właśnie w roku 47. Ta historyczna droga przebiega podobno przez posiadłość producenta. Tak przynajmniej słyszałem :)


Wino ma bardzo przyjemny aromat cytrusów i melona, czysty, bez żadnych niepokojących "przemysłowych" zapaszków. Zachęca on do szybkiego spróbowania wina, ale w tym przypadku pośpiech wcale nie jest wskazany, zwłaszcza gdy wino jest bardzo mocno schłodzone.  Wówczas na pierwszy plan wybija się mocna kwasowość, taka limonkowo-cytrynowa, końcówka lekko goryczkowa. Po ogrzaniu się wina do temperatury sugerowanej przez producenta 8-10 stopni C, a nawet nieco wyższej, dają o sobie znać nieco mocniejsze aromaty białych owoców, choć nadal trudno przebić im się przez wspomnianą kwasowość. Wydaje się, że na początku degustacji warto to wino połączyć z jakimś daniem, będzie wówczas nieco łagodniejsze. Jeśli zaś podniebienie przyzwyczai się do tego mocnego kwasu, picie wina będzie znacznie przyjemniejsze. Mi właśnie bardziej podobała się ta druga część degustacji.

-------------------------------------------------------------------
47 Anno Domini Winery
Pinot Grigio, 2013
Pinot Grigio DOC Venezia
alk.: 12,5%
Szczegółowe informacje na stronie producenta
-------------------------------------------------------------------

Wino do degustacji otrzymałem od importera VinoTrio. Dziękuję!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz